|
Svamp
Feb 6, 2008 10:45:50 GMT 1
Post by pia on Feb 6, 2008 10:45:50 GMT 1
Hej med jer Jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer/viden om svamp. Jeg tænker på den type som angriber hesten på kroppen og spreder sig. Hesten taber håret og klør. I den stald jeg står har med sikkerhed 2 heste det og der er mistanke til at et par mere har det Vi har naturligvis talt med dyrlæger og de som har svamp er i behandling. Problemet er bare at vi få meget forskellige instrukser på hvad og hvordan vi skal forholde os til svampe infektionen.
|
|
|
Svamp
Feb 6, 2008 19:58:21 GMT 1
Post by holmlund on Feb 6, 2008 19:58:21 GMT 1
Hej Pia
Vi havde en cob hoppe sidste år som vi havde mange problemer med, ingen dyrlæger kunne finde ud af hvad hun havde på kroppen, det var store sår som kløede helt vild og hun skulle have været redet til men vi måtte stoppe pga. huden. Men til sidst blev jeg lidt gal, nu måtte de altså gøre noget, og der kom endnu en dyrlæge og kiggede og sagde den er hårdt ramt at svamp, og jeg fik en shampoo som jeg skulle vake hende i 2 dage om ugen og det var et super middel som virkede ret hurtig, det hedder imaverol og jeg mener at du kan købe det uden recept på apoteket, eller du kan købe det ved en dyrlæge,,
Lige et godt råd med på vejen, jeg puttede en dråbe opvaskemiddel i, for at det binder bedre i huden. Idag er hun helt fri for svamp, og klør sig ikke mere nogen steder på kroppen..
Held og lykke med det..
|
|
|
Svamp
Feb 6, 2008 21:25:10 GMT 1
Post by pia on Feb 6, 2008 21:25:10 GMT 1
Hej Det råd vil jeg give til ejeren. Men skulle jeres hoppe i karantæne ? Var der andre særlige forholds regler i skulle tag, iforhold til staldens andre heste ? Hvad med udstyr ? mvh Pia
|
|
|
Svamp
Feb 7, 2008 5:13:26 GMT 1
Post by Linda Rasmussen on Feb 7, 2008 5:13:26 GMT 1
Jeg har også stået i en stald hvor der var svamp. Det bredte sig uhyggeligt hurtigt da dyrlægen ikke kunne finde ud af hvad det var, så vi måtte ALLE igang med store hestevaske dag midt i februar måned, det var ikke sjovt. Vi vaskede også med Imavelon, det skulle dyrlægen bestille på apoteket, så kunne vi hente det der. Det er ret dyrt.
|
|
|
Svamp
Feb 7, 2008 9:58:54 GMT 1
Post by pia on Feb 7, 2008 9:58:54 GMT 1
Hej Det er det samme mærke "vores" heste bliver behandlet med, har jeg været ude og tjekke. Vi har lavet den ordning nu, at det udstyr de to heste bruger må ingen andre bruge. Det skal vaskes efter brug, også striglerne. Rør man ved de to heste, så skal man vaske hænder før man rør andre heste/dyr. Ja noget som helst andet. De må ikke dele fold med andre. På den måde håber vi at mindske risikoen for smitte. Hvad der undre mig i alt det her er at dyrlægerne ikke har en ens og fast handle måde hvor på man skal behandle/omgås/forholde sig til hest med svamp. Jeg er faktisk blevet opmærksom på hvor dårlig "hygiejne" der er i vores stald. Har i andre tænkt over "hygiejne" i stalden.
|
|
|
Svamp
Feb 7, 2008 15:57:06 GMT 1
Post by holmlund on Feb 7, 2008 15:57:06 GMT 1
vores ponyer står alle på spåner og får muget i bund hverdag, vores hoppe kunne tåle at gå med dækken, og hun gik ikke alene på fold, de gik alle sammen på 1 fold. Men nogle heste er mere modtagelig for svamp end andre er og de 7 andre havde ikke svamp, selvfølgelig brugte vi ikke de samme strigler til hende med svamp..i år går hun heller ikke med dækken for gider ikke at døje med svamp pga. det.
Ja, det er lidt dyrt at købe men du skal ikke bruge ret meget, det er meget drøjt i brug og stærk for hænderne, så jeg måtte bruge handsker.. Pøj Pøj med det.
|
|
|
Svamp
Feb 7, 2008 21:14:18 GMT 1
Post by pia on Feb 7, 2008 21:14:18 GMT 1
Hej Ja der er gang i gummihanskerne ;D De to heste i stalden går med dækken, så der bliver også skiftet dækken dagligt og vasket. Det er pokkers til arbejde for de stakler der har dem Hos os står hestene på halm, spåner eller træpiller alt efter hvad man ønsker som ejer. Der er en ok "grov hygiejne" Jeg tænker mere på den fine type, som måske også mere er nødvendig i en stald, med mange heste/folk der kommer og går. De to der ejerne hesten har bestemt sig for at næste år skal deres heste klippes. I et håb om at de tørre bedre og er nemmer at holde rene.
|
|